Pozycjonowanie stron - jak to działa?
Podstawowe pojęcia
Na początku należy rozróżnić trzy kluczowe pojęcia: pozycjonowanie, SEO oraz SEM. Z racji, że „pozycjonowanie” i „SEO” przywodzą na myśl bardzo podobne skojarzenia nierzadko traktowane są jako synonimy – jest to błędne założenie. Pozycjonowanie to cały szereg działań mających na celu sprawienie, aby strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google, podczas gdy SEO (ang. Search Engine Optimization) to w dosłownym tłumaczeniu optymalizacja pod silnik wyszukiwarki i należy do jednego z wielu procesów składających się na pozycjonowanie.
Podobna sytuacja dotyczy terminów SEO i SEM, które traktuje się rozdzielnie jako działania w wynikach organicznych/bezpłatnych (SEO) oraz reklamę w wynikach płatnych (SEM), czy też szerzej, reklamę w internecie, przykładem mogą być niezwykle popularne Google Ads. Obecnie SEM to już nie tylko linki sponsorowane w wyszukiwarce, specjaliści SEM pracują też często z reklamami na Facebooku, Instagramie, YouTube, TikToku oraz w Google Display Network.

Jakie są różnice między płatnymi (SEM), a bezpłatnymi (SEO) wynikami wyszukiwania?
SEO stara się dzięki optymalizacji dostarczyć jak najwięcej wyników wyszukiwania naturalnego, natomiast SEM skupia się na marketingu w wyszukiwarkach, reklamowaniu treści wśród odbiorców strony oraz kierowaniu ruchu na witrynę. W branży panuje również pogląd uznający SEM jako pojęcie szersze i obejmujące działania SEO. Relację pomiędzy tymi pojęciami często przedstawia się za pomocą równania:
SEM = SEO + PPC, gdzie SEO (ang. Search Engine Optimization) odnosi się do pozycjonowania strony, natomiast PPC (ang. Pay Per Click) wiąże się z płatnymi kliknięciami w link do strony.
Pozycjonowanie stron - jak to działa? SEO vs SEM – różnice
Bez względu na to czy uznamy SEO jako część SEM, lub jako osobną dziedzinę należy pamiętać, że obie praktyki można wrzucić do jednego worka z napisem pozycjonowanie, a ich działania mogą, a czasem powinny, się przenikać. W kwestii różnic za najważniejsze uznaje się:
Pozycje: pierwsza różnica polega na tym, że płatne wyniki wyszukiwania wyświetlają się nad wynikami organicznymi na stronach wyników wyszukiwania, podczas gdy wyniki organiczne pojawiają się pod nimi. Tak jak na obrazku poniżej.
Czas: kolejną istotną różnicą między wyszukiwaniem sponsorowanym, a organicznym jest ilość czasu jaki należy poświecić, by pojawić się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania. Płatne wyniki wyszukiwania – Google Ads – pojawiają się natychmiastowo, często nawet w ciągu kilku minut. Płacimy w nich za np. ilość wejść w nasz adres URL. Ustalamy budżet oraz czas przez który nasza strona będzie wyświetlać się z nagłówkiem „reklama”. Wadą takiego rozwiązania jest podatność na rozszerzenie dla przeglądarek internetowych umożliwiające blokowanie wyświetlania reklam i innych treści internetowych. Organiczne wyniki wyszukiwania pojawiają się po tygodniach, miesiącach, a nawet latach. W rezultacie do wyszukiwania organicznego należy podchodzić średnio – i długoterminowo. Plusem tego rozwiązania jest jego trwałość przeciwieństwie do reklam PPC.
Zapłata: jeśli chodzi o płatności, płatny ruch wyszukiwania jest po prostu płatny, jak sama nazwa wskazuje. Na podstawie kosztu kliknięcia (CPC) płacisz za kliknięcie (PPC). Oznacza to, że za każdym razem, gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę, naliczana jest opłata. Zamiast więc polegać na ruchu organicznym w Twojej witrynie, kupujesz ją, płacąc Google za wyświetlanie Twojej reklamy, gdy użytkownik wyszukuje Twoje słowo kluczowe. Organiczny ruch w wyszukiwarkach jest bezpłatny, ale wymaga inwestycji finansowych i czasowych.
ROI: płatne wyszukiwanie jest w rzeczywistości łatwiejsze do oceny pod względem zwrotu z inwestycji lub ROI. Wynika to częściowo z faktu, że Google udostępnia dodatkowe dane dotyczące słów kluczowych, które możesz zebrać w Google Analytics. Z drugiej strony w przypadku płatnych wyszukiwań ROI może z czasem stagnować lub spadać. ROI w bezpłatnych wynikach wyszukiwania jest nieco trudniejszy do określenia ilościowego, ale zwykle poprawia się z czasem. Wyszukiwanie organiczne może zapewnić bardzo wysoki zwrot z inwestycji w dłuższej perspektywie.
Procent ruchu: jeśli chodzi o ruch, około 20% do 30% wyszukujących klika płatne wyniki, a od 70% do 80% wyszukujących klika wyniki SEO. W rezultacie wyniki organiczne otrzymują lwią część kliknięć.
Wszystko zależy od efektu, który chcemy uzyskać.
By w pełni odpowiedź na pytanie: pozycjonowanie stron – jak to działa?, trzeba określić cel jaki chcemy uzyskać. Celem oczywiście zawsze będzie podniesienie pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że to wszystko zależy od strony i od słowa kluczowego na które chcielibyśmy pojawić się na szczycie wyników. W pozycjonowaniu stron wszystko zależy od wielu czynników, w przypadku tych mniej popularnych fraz czasem wystarczy sama optymalizacja witryny, a w większości popularniejszych fraz nieuniknionym może się okazać zakup linków. Konieczne też może okazać się zastosowanie reklam Google Ads lub postów sponsorowanych w social mediach.
Aby pozycjonowanie przyniosło zamierzone efekty konieczne jest indywidualne zaplanowanie strategii. Wierzymy, że celem pozycjonowania nie jest tylko zdobycie 2/3 fraz w Google, celem jest zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności Twojej marki w sieci.
Sprawdź:
Sprawdź naszą ofertę!
Masz pytanie?
Napisz do nas
O nas
Cześć, nie jesteśmy korporacją i nie pracujemy schematami. Każdy projekt i klient jest tak samo ważny! Zawsze odbierzemy telefon, wysłuchamy i pomożemy urzeczywistnić Twoją wizję marki. Projektujemy strony, działania marketingowe, doradzamy, szkolimy i pozycjonujemy strony internetowe.
Pracujesz nad czymś? Opowiedz nam wszystko, zobaczmy gdzie możemy Cię zabrać!