Podstawy SEO
Proces budowania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania zaczyna się od sprawdzenia czy Twoja strona w ogóle się w nich pojawia, czyli czy jest poprawnie zaindeksowana.
Podstawy SEO – na początku był robot.
Potocznie często słyszy się, że Googlebot odwiedzając witrynę internetową – indeksuje ją. Jednak o tym czy w ogóle dojdzie do indeksowania decyduje crawlowanie. Crawlowanie to inaczej skanowanie, pełzanie, czołganie się po naszej witrynie, jest to długi proces, który może ale nie musi doprowadzić do zindeksowania strony. Podczas tego procesu następuje pobieranie strony i jej zasobów przez Google. Roboty crawlujące są kluczowe do naszego pozycjonowania strony, to dzięki nim Google widzi naszą stronę i czerpie o niej informacje. Crawlowanie zatem poprzedza proces indeksowania i decyduje czy w ogóle nastąpi. Indeksowanie jest zatem następnym procesem, dużo bardziej złożonym od crawlowania, to właśnie indeksowanie prowadzi do dodaniu strony do indeksu Google. Co to jest indeks? Indeks wyszukiwarki to ogromna baza danych wszystkich stron internetowych, które w danej wyszukiwarce się znajdują. Podczas wpisywania hasła do Google, wyszukiwarka przegląda właśnie tę bazę danych, nie jak omylnie niektórzy sądzą – cały internet. Stąd kluczowym dla każdej strony internetowej powinno być zadbanie o to, aby strona została zindeksowana, ponieważ w innym przypadku – strona po prostu nigdy w wynikach wyszukiwania się nie pojawi. Potraktuj indeks jako dużą bibliotekę, w której bibliotekarz (Google) może otworzyć książkę (stronę internetową), aby pomóc Ci znaleźć dokładnie to, czego szukasz. Następnie, korzystając z setek kryteriów rankingowych – algorytmów, bada on witryny w indeksie, aby zdecydować, w jakiej kolejności powinny się one wyświetlać w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Bibliotekarz, w naszej analogii bibliotecznej, przeczytał każdą książkę w bibliotece i może powiedzieć, która z nich udzieli odpowiedzi na Twoje pytania.
Podstawy SEO – jaki jest cel działań SEO?
Celem SEO jest optymalizacja Twojej witryny w taki sposób, by to ona została podana czytelnikowi (użytkownikowi) przez bibliotekarza jako pierwsza spośród tysiąca innych odpowiadających również na zapytanie czytelnika.
Nie możesz jednak tak po prostu kupić pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. W przeciwieństwie do płatnych reklam w wyszukiwarce w modelu pay per click, jak w przypadku Google Ads. SEO to proces zwiększania jakości i ilości ruchu z wyszukiwarek na stronie internetowej. Zamiast ruchu bezpośredniego lub płatnego, SEO koncentruje się na ruchu bezpłatnym (znanym również jako wyniki „naturalne” lub „organiczne”).
Podstawy SEO – jak zdobyć pozycje w Google?
Aby wybrać strony, które mają być wyświetlane dla danego zapytania wyszukiwarki, takie wyszukiwarki jak Google wykorzystują algorytm – zestaw reguł. Aby obliczyć ich rankingi SERP (strona wyników wyszukiwania wyświetlana przez wyszukiwarki w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników, czyli słowa kluczowe) algorytmy te ewoluowały i stały się bardzo skomplikowane, biorą pod uwagę tysiące różnych parametrów rankingowych. Spośród nich można jednak wyróżnić trzy kluczowe wskaźniki wpływające w największym stopniu na pozycje strony w Google.
- Linki
- Treść
- Struktura strony
Linki — linki z innych witryn (linki zewnętrzne) odgrywają ważną rolę w określaniu pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Porównajmy linki zewnętrzne do głosowania nad jakością, Google wychodzi z założenia, że właściciele witryn prawdopodobnie nie będą umieszczać linków do witryn o niskiej jakości. Witryny, które otrzymują linki z wielu innych witryn, zyskują autorytet (nazywany przez Google „PageRank”). Witryny do których prowadzi duża ilość linków zewnętrznych z witryn o wysokim autorytecie „PageRank” zyskują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Treść — oprócz linków wyszukiwarki badają zawartość strony internetowej, aby ocenić, czy jest ona odpowiednia dla danego zapytania. Tworzenie treści ukierunkowanych na słowa kluczowe, których szukają użytkownicy wyszukiwarek, jest ważnym aspektem SEO.
Struktura strony – trzeci i ostatni kluczowy element SEO. Strony internetowe są napisane w języku HTML, struktura kodu HTML może wpływać na ocenę strony przez wyszukiwarkę. Właściciele witryn mogą poprawić swoje SEO, umieszczając ważne słowa kluczowe w tytule, adresie URL i nagłówkach swoich stron, a także upewniając się, że ich witryna jest indeksowana.
Podstawy SEO - podsumowanie
Podsumowując działania SEO należy rozumieć jako uatrakcyjnianie naszej strony dla robotów indeksujących (Googlebotów), dzięki czemu Twoja strona otrzyma większy budżet crawlowania, odwiedzi ją więcej robotów, co w konsekwencji przełoży się na jej wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, liczbę użytkowników odwiedzających Twoją witrynę oraz nowych klientów.
Sprawdź:
Sprawdź naszą ofertę!
Masz pytanie?
Napisz do nas
O nas
Cześć, nie jesteśmy korporacją i nie pracujemy schematami. Każdy projekt i klient jest tak samo ważny! Zawsze odbierzemy telefon, wysłuchamy i pomożemy urzeczywistnić Twoją wizję marki. Projektujemy strony, działania marketingowe, doradzamy, szkolimy i pozycjonujemy strony internetowe.
Pracujesz nad czymś? Opowiedz nam wszystko, zobaczmy gdzie możemy Cię zabrać!